سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کار تکان دادن مهرهها

 سایت رادیو جوان

همینطور با توافق هر دو بازیکن در زمان بازی، بازی میتواند معادل خواهد شد.

 

کار تکان دادن مهره‌ها

 

هر تکان را می بایست تنها با یکپارچه انجام اعطا کرد.

 

مهره لمس گردیده را قطعاً بایستی تکان بخشید. در حالتی‌که مهره لمس گردیده قانوناً نتواند حرکتی بکند می‌قدرت جنبش دلخواه دیگری انجام بخشید.

 

در شرایطی‌که بازیکنی مهره رقیب را لمس نماید مطلقاً بایستی آن را بگیرد. درصورتی که مهره رقیب را نتوان با هیچ یک از مهره‌های خودی گرفت، بازیکن میتواند جنبش دلخواهی انجام دهد.

 

هنگامی مهره‌ای تحت عنوان یک جنبش رسمی یا این که بخشی از یک جنبش رسمی (در زمینه ی قلعه رفتن یا این که ترفیع پیاده به سوار) در مربعی رها شد دیگر نمی‌اقتدار آن را به مربع دیگری تکان اعطا کرد.

 

بازیکنی که نوبت جنبش با اوست می تواند یک یا این که یک‌سری مهره را در مکان خویش آراسته نماید منوط بر این که در آغاز قصد خویش را ذکر کرد‌ه باشد. در مسابقات این قصد را با اعلام کردن ژادوب (به فرانسوی j’adoube) به معنای «آراسته می کنم» ذکر می نمایند.

 

مدت و زمان یا حتی تایم و در واقع کرنومتر

 

در بازیهای قانونی و مسابقه ها، محدودیت هنگامی برای بازیکنان وجود دارااست. هر دو بازیکن بازه متساوی دارا هستند و پس از تکان مهره، گردش ساعت خویش را نگه میدارند و گردش بازه رقیب مجدد آغاز می شود. در‌صورتی‌که بازیکنی فراموش نماید بازه خویش را متوقف نماید، حقی برای برگرداندن بازه زمانی خویش ندارد. وقتی که بازه بازی یک بازیکن به اتمام برسد، بازی را باخته میباشد (به شرطی که رقیب مهره کافی برای کیش و مات کردن داشته باشد). بازی های عادی نیم ساعت تا یک ساعت و بازی های طولانی تا هفت ساعت هم به درازا می انجامد. بازی های کوتاهتری در میان سه عدد پنج دقیقه و حتی کوتاهتر هم بازی می شود.

 

اصطلاحات وضعیتهای اصلی